Pedagogisch werkplan

In dit pedagogisch werkplan wil ik vertellen hoe ik werk.
Als gediplomeerd pedagogisch medewerker heb ik een ruime ervaring in het werken met kinderen in diverse leeftijden. Voordat ik gastouder werd ben ik bijna 10 jaar werkzaam geweest in de kinderopvang zowel dagopvang als buitenschoolse opvang. Vanaf Januari 2016 ben ik werkzaam als gastouder in mijn eigen woning.
Sinds Januari 2020 werk ik met het ontwikkelingsstimuleringsprogramma: Kiki. (Kansen in kinderen) Kiki is een beer die samen met de kinderen allerlei avonturen beleeft. Doormiddel van diverse activiteiten stimuleren we de verschillende ontwikkelingsgebieden. We werken daarbij met thema’s.

Emotionele veiligheid.
Ik streef er naar om alle kinderen een veilig en vertrouwd gevoel te geven. Dat is immers de basis voor het kind om zich goed te kunnen ontwikkelen. Ieder kind is anders, ik kijk goed naar de behoeften van het kind en speel hierop in. Sommige kinderen vinden het
bijvoorbeeld fijn om dicht bij me te blijven, anderen vinden het juist fijner als ik wat meer op de achtergrond blijf. Ik laat de kinderen zien dat ik blij ben dat ze bij ons komen spelen.
Geef ze complimenten en de aandacht die ze verdienen.
Ik vertel de kinderen wat ik ga doen, zodat ze weten waar ze aan toe zijn.
Om de dag voor de kinderen “voorspelbaar” te maken werk ik met een dagritme. Uiteraard houd ik voor baby’s zoveel mogelijk het ritme van thuis aan.

Persoonlijke competentie.
Om de ontwikkeling te stimuleren doen we diverse activiteiten. Denk aan: voorlezen, liedjes
zingen, sport en spel, muziek, fantasie en rollenspel, creativiteit en ook gaan we graag naar
buiten om de wereld te ontdekken.
Ik vind hierbij het “bezig zijn” belangrijker dan het resultaat.
Ieder kind is uniek, en ook hierin kijk ik goed naar de behoefte van het kind, ik probeer de
activiteiten zo aan te passen aan het niveau van het kind, zodat het voldoende uitdaging
krijgt om zich verder te ontwikkelen.
Ik help uw kind zelfstandig worden: en daag hem/haar uit om dingen zelf te proberen. Want proberen = leren!

Sociale competentie.
Door het samen spelen met de andere kinderen, leert uw kind veel sociale vaardigheden.
Naast wachten, om de beurt, samen spelen en samen delen. Leert uw kind hoe het kleine onenigheden kunt oplossen. Daarom grijp ik niet te snel in, en probeer de kinderen zulke kleine discussies zelf op te laten lossen, uiteraard begeleid ik ze hierbij waar dat nodig is.

Normen en waarden.
Ik vind het belangrijk dat kinderen meekrijgen hoe je met elkaar omgaat en hoe je je het best kunt gedragen. Daarom wordt er bij ons aan tafel gegeten, zeggen we elkaar gedag, luisteren we naar elkaar, wachten we op ons beurt etc. Tevens probeer ik ze respect voor (andermans) spullen bij te brengen. Wat bijvoorbeeld inhoudt dat we niet springen op de bank, we gooien niet met speelgoed, dan kunnen we tenslotte iets kapot maken, en als we buiten spelen, dan plukken we geen bloemen uit de tuin, ook niet als we aan het wandelen zijn. Het zijn tenslotte spullen van een ander. Ik probeer de kinderen bij te brengen dat alle mensen en ook dieren, respect verdienen.

Spelen en speelgoed

De ruimte.
De opvang vind plaats in onze eigen woning.
Voor de allerkleinsten heb ik een inklapbare box, deze word zo nodig opgezet zodat de kinderen veilig kunnen spelen. Daarnaast bied ik de kinderen ook de mogelijkheid om zich verder te kunnen ontwikkelen en de wereld te ontdekken op de vloer in de woonkamer. Vanzelfsprekend let ik hierbij op de veiligheid van de kinderen.

Het speelgoed.
Ik kies er bewust voor om niet al het speelgoed tegelijk aan te bieden, daarom staat het speelgoed niet allemaal in de woonkamer.
’s morgens kies ik een bak met speelgoed wat ik klaar zet voor de kinderen om mee te spelen, als ik zie dat de kinderen er op uitgekeken zijn, of de kinderen om ander speelgoed vragen, dan wissel ik het om. Hierdoor kunnen de kinderen vaak beter spelen.

We hebben een divers soort speelgoed. Constructie, fantasie, rollenspel, boekjes etc.

Samen spelen.
Bij het spelen leert uw kind vanzelf met andere kinderen om te gaan: samen het speelgoed delen maar ook met elkaar een mooie toren bouwen. Kleine ruzietjes kunnen de kinderen zelf heel goed oplossen. Natuurlijk ben ik in de buurt om, als het nodig is te begeleiden.

Buiten spelen.
Van buiten spelen kun je vies worden, daarom heb ik voor slecht weer buiten speelpakken aangeschaft en vraag ik de ouders regenlaarzen mee te geven. Zodat de kinderen onbezorgd buiten kunnen spelen.

Hoe vaak?
Ik vind het belangrijk dat de kinderen veel buiten zijn en ik probeer iedere dag minstens 1x buiten te zijn met de kinderen, ook al is het weer wat minder. Naast het spelen in de tuin, maken we ook vaak een wandeling met bijvoorbeeld de kinderbus. We bezoeken regelmatig het speeltuintje en de diertjes.

Waarom buiten?
Buiten hebben de kinderen meer bewegingsvrijheid.
Buiten kun je meer bewegen en hoe meer je beweegt hoe beter je erin wordt. De motorische ontwikkeling train je door dingen te doen, daarnaast geeft buiten zij vrijheid in je hoofd.
In de natuur kom je veel uitdagingen tegen die je kunt overwinnen, obstakels overwinnen versterkt de mentale en lichamelijke weerbaarheid bij kinderen.
Door het buiten spelen, slapen de kinderen beter. Er is buiten veel te ontdekken en leren.

Eten/drinken.

Wanneer eten de kinderen?
We eten op vaste momenten. Ontbijt/Fruit/Lunch/Koekje. Kinderen kunnen die voor 7:30 komen kunnen mee ontbijten.
Voor baby’s houdt ik zoveel mogelijk het ritme van thuis aan, tot dat ze mee kunnen in de groep.

Tafelmanieren.
We eten met z’n allen aan tafel. Voordat de kinderen van tafel gaan, vragen ze of ze van tafel af mogen. Ik let erop dat kinderen eten met hun mond dicht.

Wat eten we?
Tijdens de broodmomenten eten we bruin brood met boter en beleg naar keuze. (hartig en zoet) Daarnaast drinken we melk of water. Ik stimuleer de kinderen om zelf hun boterham te smeren.

In de ochtend rond 9:30/10:00 eten we fruit: vaak maak ik een bakje met gemengd fruit voor ieder kind. Dit is gesneden in kleine stukjes en eten we met een vorkje. We drinken water.

’s middags eten we rond 15:30 als de kinderen uit school zijn gekomen een koekje en drinken we water (bso-kinderen mogen ook sap).

Als uw kind een speciaal dieet heeft, moet u de voeding zelf verzorgen.

Slapen.
De slaapkamer voor de opvangkindjes is op de benedenverdieping. In deze slaapkamer staan twee stapelledikanten. Indien uw kind slaapt in een slaapzak verzoek ik u die van thuis mee te nemen. Wij beschikken over voldoende beddengoed.
Voor uw kind is het fijn iets vertrouwds van thuis mee te nemen, bijvoorbeeld zijn haar knuffel/speen.
In principe leg ik alle kinderen op de rug te slapen. Slaapt uw kind alleen op zijn/haar buik dan verzoek ik u een formulier buikslapen in te vullen.

Verzorgen/hygiëne.

Hygiëne:
Vanzelfsprekend is mijn huis schoon. Beddengoed wordt regelmatig gewassen, en voor elk ander kind in bed gaat slapen gewisseld. Ook leer ik de kinderen om handen te wassen na het toilet, voor het eten gaan en bij zichtbaar vies zijn. Eten doen we aan tafel, niet lopend door het huis. Niezen en hoesten doen we in de elleboog(holte). En bij een vieze neus pakken we een tissue.

Zindelijk worden.
In overleg bespreken we de aanpak om uw kind zindelijk te laten worden. Zelf leg ik er niet te veel nadruk op, ik bied de wc aan als ik denk dat een kind er aan toe is. Het helpt als uw kind ook de andere kinderen naar de wc ziet gaan. De kinderen krijgen tijdens het zindelijk worden een sticker als ze wat op de wc hebben gedaan.

Risico-inventarisatie.
Het gastouderbureau voert jaarlijks een risico-inventarisatie bij mij uit. Deze word voor u ter inzage beschikbaar gesteld.

Ziek worden en zijn.
Graag verzoek ik u om bij ziekteverschijnselen te overleggen, voordat u uw kind komt brengen.
Als uw kind ziek word, als het hier in de opvang is. Dan overleg ik met u, hoe het met uw kind gaat. Mocht uw kind goed met de groep mee kunnen draaien, dan kan het gewoon komen of blijven.
Als uw kind een besmettelijke ziekte heeft, of zich slecht voelt, dan kan ik uw kind niet opvangen. Omdat hier nog meer kinderen zijn, kan ik uw kind niet de aandacht geven die het verdiend.

Medicatie.
Gebruikt uw kind medicijnen dan kan ik die in overleg geven. Neem het medicijn mee in originele verpakking met bijsluiter. Ik vraag u om een ‘verklaring medicijngebruik’ in te vullen om eventueel verkeerd gebruik te voorkomen.

Om prettig met elkaar om te gaan hebben we in ons huis een paar afspraken waar we u vragen rekening mee te houden:

  • U kunt altijd achterom komen, de voordeur word niet gebruikt. Graag de poort goed sluiten.
  • I.v.m. spelende kinderen op de vloer, vraag ik u om niet verder dan de bijkeuken met schoenen aan te komen. U kunt uw schoenen uit doen, of gebruik maken van de blauwe overschoentjes. Let er op dat ook kinderen niet naar binnen komen met de schoenen aan.
  • Wanneer iemand anders uw kind komt ophalen, dan moet ik dat van te voren weten.
  • Wanneer u verlaat bent, Dat kan gebeuren! Maar dan ontvang ik graag een bericht.

Wat u moet meenemen:

  • (Voldoende) luiers
  • Reservekleding
  • Regenlaarzen
  • Eventueel slaapzak
  • Eigen knuffel en speen
  • Eigen fles
  • Eventuele (dieet) voeding

Reageren is niet mogelijk